Na Kasprowym Wierchu

środa, 24 listopada 2021

Pustynia Błędowska

 W Parku Krajobrazowym Orlich Gniazd, który został utworzony w 1980 roku wyjątkowym obszarem jest Pustynia Błędowska. Jej powstanie wywodzi się z XIII i XIV wieku, kiedy to na tym terenie przeprowadzany był na dużą skalę wyrąb lasu na potrzeby pobliskich kopalni oraz hut srebra i ołowiu. Duże pokłady piasku pochodzenia lodowcowego wytworzyły sprzyjające warunki do utworzenia się wydm.

Dla ich ochrony utworzono tu m.in. obszar  Natura 2000.





Też bym sobie pochodziła po piasku ;)


Przez pustynię przepływa rzeka Biała Przemsza, która dzieli ją na część północną i południową.  Zdjęcia powyżej wykonałam z punktu widokowego w Chechle.



Platforma w części północnej


Koniki i jeźdźcy odpoczywają w cieniu drzew.




Na horyzoncie kominy fabryczne zakładów przemysłowych Śląska.






Widoki z Czubatki


 Punkt widokowy Czubatka w Kluczach 

Pustynia Błędowska była w przeszłości miejscem ćwiczeń wojskowych. Odbywały się tu ćwiczenia piechoty, lotnictwa. Po II wojnie światowej żołnierze usunęli z niej niewybuchy i niewypały. W 1954 roku przekazano 2289 ha (tereny pustynne i leśne ) na cele wojskowe. W 1979 roku poligon usunięto po tym jak od wybuchu bomby lotniczej zginęło czterech chłopców. W 1998 roku wojsko wróciło zajmując 375 ha. Teren ten jest wykorzystywany przez 6 Brygadę Powietrznodesantową.
Pustynia zajmuje obszar około 33 km² .

Na Pustyni Błędowskiej kręcono sceny do filmów "Faraon" i "W pustyni i w puszczy".
Może jeszcze do innych filmów ? 

28 komentarzy:

  1. Widziałam prawdziwą pustynię i nazwanie u nas tego obszaru nieużytków pustynią jest na wyrost.
    Może się jeszcze u nas jakiejś puszczy doszukają, albo wulkanu...;))).
    Pozdrawiam:).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W naszym kraju mamy siedem puszcz m.in.: Augustowską, Borecką, Bukową, Kampinowską, Białowieską. Nie mamy w Polsce czynnych wulkanów, ale wygasłe to już tak: Pogórzu Kaczawskim mamy Krainę Wygasłych Wulkanów, Ostrzyca, Góra świętej Anny.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Dodam jeszcze chociaż Puszczę Bydgoską :)
      Dziękuję, za informacje :) Serdeczności :)

      Usuń
    3. Dziękuję Wilmo za komentarz :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Ucieszył mnie Twój post i piękne zdjęcia bo od jakiegoś czasu obiecuję sobie, że muszę zobaczyć Pustynię Błędowską. Kończy się na obietnicach. Jest mi głupio ponieważ spacerowałam po Saharze, Pustyni Syryjskiej a naszej, polskiej nie widziałam.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro zaliczyłaś Saharę, to Błędowska jest w zasięgu ręki ;)
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  3. Nie byłam, więc z przyjemnością oglądam Twoje zdjęcia. Mamy taki kawałek Afryki w naszym kraju. Platformy widokowe to fajny pomysł, można bardziej ogarnąć ten niesamowity krajobraz:)
    Zdróweczka:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, są platformy wyposażone w lunety, ale ja nie skorzystałam. 33 km kwadratowe to nie dużo, ale jakaś atrakcja jest. Dziękuję, Ulu :) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. Piękne miejsce. Wyjątkowe. Kojarzy mi się z moimi okolicami w Holandii , tez mamy takie tereny niedaleko mojego domu , lubię się tam wybierać.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To świetnie, może pokażesz kiedyś holenderskie piaski? Serdeczności przesyłam :)

      Usuń
  5. Ty wiesz, że ja na Pustyni Błędowskiej byłam ostatni raz chyba latem 1974?! Potem juz nie i tylko na zdjęciach ogladam, jak sie zmieniła:) I, mam, oczywiscie, w planach, przecież:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja odwrotnie, dopiero teraz mogłam tam być :)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. wreszcie udalo mi sie ja zobaczyc - dzieki Podrozniczko :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Byłam i widziałam , tak się czułam jak w innym świecie. Ładne miejsce, taka perełka w naszym krajobrazie.Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też trochę miałam takie odczucie. Gdyby pora mojego zwiedzania była wcześniejsza, pobyłam tam dłużej. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Komu tylko się da zachwalam walory naszego kraju, zachęcając turystów do odwiedzenia Polski. Na szczęście nie muszę wtajemniczać ich w naszą średniowieczną politykę bo przyjezdnych na jakiś czas ona zupełnie nie dotyczy. Ale wszystkim mówię, że w Polsce mamy wszystko i dla wszystkich, bo i morze, i góry, jeziora, lasy, rzeki, stare miasta, cenne zabytki, zamki i pałace. Pustynię też wymieniam i fakt ten wywiera na wszystkich bardzo duże wrażenie. Na mnie zresztą też :) zwłaszcza, że jeszcze tam nie byłam. Twoje zdjęcia Pustyni Błędowskiej utwierdzają mnie w przekonaniu, że dobrze robię zachwalając nasze rodzime połacie piasku. Moc serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci za długi rzeczowy komentarz i za obiektywne spojrzenie na ciekawostki naszego kraju. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Cieszę się, że u Ciebie mogłam naszą Pustynie Błędowską zobaczyć.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kolejne wspaniałe miejsce, które chciałabym kiedyś odwiedzić, oj szkoda, że tak mało urlopu, a tyle cudownych punktów na mapie naszego kraju!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alicjo, mam nadzieję, że kiedyś znajdziesz czas na zwiedzanie :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Niesamowite wrażenie robi Pustynia Błędowska...
    Jakbyśmy byli na innym kontynencie..

    OdpowiedzUsuń
  12. Niezwykły widok. Fakt krajobraz świetnie nadaje się do filmów z pustynnym motywem :) ale nie wiedziałam, że właśnie tam kręcono.

    OdpowiedzUsuń