Na Kasprowym Wierchu

piątek, 3 grudnia 2021

Kadzielnia - czy znacie to miejsce ?


Kadzielnia to pozostałość wzgórza ( w południowo-zachodniej części Kielc)  rozciętego wyrobiskiem dawnego kamieniołomu działającego od XVIII do drugiej połowy XX wieku. Pozostały po eksploatacji ostaniec skalny znany jako Skałka Geologów chroniony jest w części jako rezerwat przyrody „Kadzielnia”, a otaczające go wyrobisko dawnego kamieniołomu funkcjonuje obecnie jako Park Kadzielnia. Najwyższa część Skałki Geologów stanowi naturalną pozostałość wzgórza Kadzielni. Nazwa Kadzielnia wzięła się od krzewów jałowca, który był wykorzystywany do produkcji kadzideł lub w innej wersji od nazwy „kadzielnik” oznaczającej kościelnego, który dzierżawił ten teren. Począwszy od XVIII wieku w Kadzielni wydobywano skały wapienne. Skały wapienne wykorzystywano do budowy wielu obiektów w Kielcach. Od I połowy XIX wieku do 1884 roku w wyniku zaniechania działalności górniczej Kadzielnia stała się miejscem rekreacji i celem wycieczek za miasto. Planowano wówczas utworzenie w tym miejscu Ogrodu Botanicznego. Od 1884 roku Kadzielnia ponownie stała się miejscem górniczym. W 1938 roku pracowało tu 200 robotników. W 1931 roku Skałkę Geologów objęto ochroną, a 1962 roku utworzono rezerwat przyrody „Kadzielnia”. Prace górnicze trwały jeszcze do 1968 roku. W 1971 roku w południowej części kamieniołomu wybudowano Amfiteatr Kadzielnia. Od 2003 roku całość jest administrowana przez miejską instytucję Geopark Kielce. 























Kto ma ochotę przeżyć przygodę z dreszczykiem, Tyrolka  zaprasza  








Skałka Geologów





Pomnik Bojowników o Narodowe i Społeczne Wyzwolenie






W drodze do amfiteatru mijam Skwer Pamięci Ofiar Katynia








W jaskini nie byłam


O godzinie 19, rozpoczyna się w Amfiteatrze Kadzielnia  koncert zespołu Lady Pank. Mamy bilety, idziemy. Samochód stoi na parkingu Kadzielni więc blisko do amfiteatru.  Okazało się, że to bliskie wejście i wjazd jest przeznaczony tylko dla służb i artystów. 
Dla pozostałych z biletami wejście znajduje się daleko, bo przy alei Legionów. Trzeba było przejść prosto z parkingu górą przez park. Gorszy był powrót, ponieważ było już ciemno, a latarnie wśród gęstwiny zieleni nie były za dobrze widoczne. Doszłyśmy jednak bez szwanku do samochodu.






31 komentarzy:

  1. Za oknem śnieg powoli wybiela wszystko, a ja sobie spaceruję razem z Tobą! 🤗
    Serdeczności ślę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi było z Tobą pospacerować :) Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Kadzielnię znam tylko z występów kabaretowych, które odbywają się tv. Fajnie, że zagospodarowano rekreacyjnie to miejsce, bo jest fantastycznie położone.
    Dzięki za relację!!! Koncert pewnie też był super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo klimatyczne miejsce. Co do koncertu, to nie są moi ulubieńcy, ale w tym czasie tylko Panki śpiewali;) Wolałabym oklaskiwać J.Blunta :D ;) Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Tereny przepiękne jak okiem sięgną, idealny na porządny trekking. Tyrolka bardzo kusząca, takiego "przelotu" jeszcze nie praktykowałam.
    Jaskinia byłaby u mnie celem wyprawy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądziłam, że Tyrolka to to, co Cię najbardziej zainteresuje, ale to strasznie wysoki przejazd i niebezpieczny. Tak mi się wydaje. W jaskini przynajmniej będziesz czuła grunt. Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Od lat sobie obiecuję powrót (byłem gdy jeszcze pracował tam kamieniołom, ale stale zwyciężają inne destynacje.

    Pozdrawiam
    Maciej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Macieju, życzę więc, aby Kadzielnia znalazła się w Twoich planach. Naprawdę warto :) Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. W planach jest od dawna, żeby się znalazł na nią czas

      Usuń
  5. Nie byłam, bo nie wiedziałam, że jest takie miejsce, a jak juz znalazłam sie w okolicy, to okazało się, że nie ma czasu:( więc jest, ale w planach:) no i z tym wieksza przyjemnościa oglądam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze z wielką przyjemnością oglądam Twoje zdjęcia. Teraz szczególnie bo za oknem mżawka, nieprzyjemna pogoda a u Ciebie oglądam mnóstwo zieleni. Jak zwykle Twoja relacja jest znakomita. Kadzielnica,w tej chwili widzę jakie to piękne miejsce. Miałam w jesiennych planach 2-3 dniowy pobyt w świętokrzyskim i odwiedzić m.in. Tokarnię, Kadzielnice, Muzeum w Kielcach i inne miejsca. Jednak ból nogi nie pozwoliła mi na jakiekolwiek wyjazdy.
    Przesyłam serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, zdrowie najważniejsze. Wyzdrowiejesz, będziesz wyjeżdżać. Dobrze jednak planować. Dziękuję za miły komentarz :) Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Niestety, nie znam Kadzielni - i widzę, że mam czego żałować.
    Dziękuję że ją pokazałaś :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapamiętałam Poniedzielskiego prezentującego się w tym amfiteatrze ( pokazano w TV) i od tego czasu o tej Kadzielni sobie marzyłam ;) W międzyczasie coś tam o tym miejscu poczytałam. Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. W Kadzielni byłam dość dawno temu, przy okazji wycieczki na Łysą Góre.
    Była ona wtedy mniej zagospodarowana i wydawałam mi się ciekawsza, niż taka ucywilizowana, jak teraz jest.
    Popularnie nazywa się to miejsce "Dziura w Ziemi";).
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że zagospodarowana lepiej służy kielczanom i turystom. Miejsce stało się atrakcyjniejsze. Mnie się tam bardzo podobało. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  9. Extra miejsce. Dzięki, że przybliżasz mi kawałek świata.

    OdpowiedzUsuń
  10. Miejsce bardzo ładne , byłam tam jakoś chyba przy okazji zwiedzania Tokarni, ale nie obeszłam tak dokładnie jak Ty,pewnie trzeba będzie tam wrócić. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje, Elizo. Masz blisko to na pewno jeszcze tam zajrzysz. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  11. Nie znam ale chętnie bym poznała, uwielbiam takie miejsca i jeszcze koncert <3 zazdroszczę :). Tyrolka też wydaje się kusząca *.* nie wiem tylko czy zawału bym nie dostała :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Byłam przekonana, że już zostawiłam tutaj komentarz ale chyba jednak nie 😊. Bardzo fajne miejsce ta Kadzielnia, bo nie dość że ładne wrażenia widokowe ale też można sobie podnieść poziom adrenaliny a takie rzeczy to ja lubię. A wiadomo może skąd się wzięły te dwie tablice z cyframi rzymskimi i co oznaczają? Moc serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To są Tablice Mojżeszowe, czyli tablice Dekalogu. Pomysłodawcą ich umieszczenia był prezydent Kielc. Tablice mają symbolizować wspólne wartości wielkich religii.
      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. W sumie logiczne bo na takie wyglądają ale byłam ciekawa skąd się tam wzięły. Dobrego weekendu.

      Usuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń