Na Kasprowym Wierchu

piątek, 13 sierpnia 2021

Rabsztyn, zamek

 Dziś zapraszam do zamku w Rabsztynie położonego w niedalekiej odległości od Olkusza.



Początki zamku sięgają czasów rozbicia dzielnicowego, kiedy to na ziemi krakowskiej i śląskiej trwały zacięte walki o przygraniczne ziemie. Początki budowy zamku datuje się na wiek XIII. Na początku XV wieku wybudowano ceglaną nadbudowę gotyckiej wieży. Wieża miała cztery kondygnacje i zapewne mieściły się w niej zbrojownia, więzienie, spichlerz, mieszkania. Podczas potopu szwedzkiego zamek uległ zniszczeniu natomiast wieża ocalała. Zawaliła się dopiero w XX wieku podczas prowadzenia tu prac archeologicznych. Kiedy zamek został własnością gminy Olkusz, ( 1990 r. ) rozpoczęto porządkowanie tego miejsca. Ostatecznie całkiem niedawno, bo w latach 2019-2020 dostosowano zamek do potrzeb zwiedzających, czyli powstał pawilon gdzie mieści się kasa biletowa, kawiarnia, toalety. 
Co roku na przełomie czerwca i lipca pod zamkiem odbywają się rycerskie turnieje.

Zapraszam na spacer :)
Chata Kocjana

Przed wejściem na zamek mijamy chatę Kocjana, ( z 1862 r.)  w której urodził się w 1902 roku Antoni Kocjan jeden z najwybitniejszych przedwojennych konstruktorów szybowców. Chata została zrekonstruowana w 2014 r. z oryginalnych elementów.




















Widok z wieży

Widok z wieży

To niebieskie w dali, to Osiedle  Słowiki zwane "Smerfami" w Olkuszu. Osiedle wybudowano w latach 80. XX wieku. Prawdopodobnie wówczas najłatwiej dostępna była niebieska farba, którą pomalowano dachy domów. 




Niżej makieta zamku.


22 komentarze:

  1. Ładnie przygotowane turystycznie miejsce i ciekawa historia towarzyszy zamkowi. A osiedle wygląda rzeczywiście niezwykle. Nie widziałam nigdzie takiego.
    Całkiem przyjemny spacer:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to ciekawe miejsce. A'propos osiedla, przeczytałam, że chciano zmienić kolor dachów i daszków, ale mieszkańcy się nie zgodzili. Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Zamek świetny, połaziłabym po nim z aparatem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rabsztyn należy do moich ulubionych zamków na szlaku Orlich Gniazd. Ostatni raz byłam na podzamczu w 2019 roku. Kwitły wtedy całe łany przetaczników. Zamek był zamknięty. Trwała rewitalizacja. Jestem ciekawa jak teraz wygląda i też mam w planach wizytę na Rabsztynie. Wielokrotnie jadać do Krakowa widziałam niebieskie osiedle. Nie miałam pojęcia, że tak się nazywa. Nigdy nie widziałam chaty Kocjana widocznie parkujemy w innym miejscu. Kolejnym razem muszę zobaczyć tę stareńką chatkę.
    Droga Mario, życzę cudownego, słonecznego weekendu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to była ciekawa wycieczka.
      Dawny mieszkaniec tego osiedla wydał książkę o osiedlu Słowiki. „Osiedle Słowiki, historia opowiedziana”-Jakub Nabiałek. To jest ciekawa historia. Jej fragmenty można przeczytać pod linkiem:
      KLIK!

      Dobrego weekendu ! :)

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Fuscilko, masz rację. Dodam tylko, że w świętokrzyskim dużo ciekawych zabytków, w tym zamków też.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Cudowne miejsce, ile bym dała, żeby tam się znaleźć! Marzenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś na pewno zrealizujesz swoje marzenia :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Ale ciekawy spacer. Z przyjemnością wzięłam w nim udział.
    Bardzo Ci dziękuję:-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesujace miejsce, dzieki za mily spacer :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiamy zwiedzać zamki, chociaż tych na południu Polski jeszcze nie odwiedziliśmy. Ale fajnie wyglądają te smerfowe domy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dachy chciano przemalować lecz mieszkańcy osiedla nie wyrazili na to zgody ;)

      Usuń
  9. Bardzo ładnie wygląda, w odnowionym jeszcze nie byłam , a mam tak blisko - jakieś 50 km. Odwiedziłaś moje okolice, ja w stronę Miechowa potem Racławic, następnym razem zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam Elizo Twój wpis o Racławicach :) Byłam blisko, ale głównie łazikowałyśmy po świętokrzyskim. A jest tu tyle do zobaczenia, że w ciągu tygodnia nie sposób było zwiedzić. Pod koniec naszego pobytu zawitałyśmy w jakże ciekawe okolice Olkusza w małopolskim. Dziękuję, Elizo, pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Buena edificació defensiva, situada en un estatrégico lugar. Es una lástima que no se conserve en su totalidad.

    Que tengas una buena semana.

    OdpowiedzUsuń