Na Kasprowym Wierchu

czwartek, 5 sierpnia 2021

Zamek Królewski w Chęcinach

Moją wędrówkę po kielecczyźnie rozpoczęłam od Chęcin. Zauroczył mnie urozmaicony krajobraz  świętokrzyskiego regionu pełnego wzniesień, pagórków, zieleni i zabytków. Chęciny mijałyśmy w drodze do Unikowa, gdzie podążałyśmy do Uli. 

Oto miasteczko Chęciny i zamek.

Na przełomie XIII i XIV wieku na wzgórzu w Chęcinach wzniesiono zamek, który był ośrodkiem administracji książęcej, siedzibą sądu, więzieniem,  fortecą Władysława Łokietka. Kazimierz Wielki przeznaczył zamek na siedzibę wdów królewskich. Jedną z nich była królowa Bona, dla której było to ostatnie miejsce zamieszkania przed powrotem do Włoch. Po III rozbiorze Polski zamek popadł w ruinę, a miejscowa ludność pozyskiwała stąd materiał  budowlany. Prace konserwacyjne rozpoczęto pod koniec XIX wieku. Po II wojnie światowej ruiny zamku zostały wpisane do rejestru zabytków.





Widok z ruin zamku na Chęciny


Widok na miasteczko








Studnia









Niżej Rynek 



Pomnik W. Łokietka 









Droga do kościoła i dalej na wzgórze


Rynek


Piękne widoki







Wejście do ruin zamku





22 komentarze:

  1. Ciekawe miejsce i ładnie położone. Zdecydowanie widoki, które się z zamku roztaczają są piękne. Przyjemny spacer:)))

    OdpowiedzUsuń
  2. te schody z koniem to eksponaty muzealne ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można siąść na konia i dać sobie zdobić zdjęcie. Drabina jest ruchoma na kółkach.

      Usuń
  3. Takie miasta na wzgórzach są ciekawe, ale trochę trudne do chodzenia! ;-))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę wysiłku trzeba włożyć, aby dojść do góry, ale po kilku ładnych godzinach jazdy ( z wyjątkiem dwóch przerw na MOP-ach ), fajnie było nogi wyprostować ;).

      Usuń
  4. Cudownie! Uwielbiam Polskę i atrakcje :) Bardzo bym chciała do Chęcina pojechać... Tymczasem co niedziela zwiedzam coś na dolnym śląsku, polecam opactwo w Krzeszowie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Dolnym Śląsku też sporo do zwiedzania. Kilka dni kiedyś spędziłam w Kotlinie Kłodzkiej, ale kilka dni to za mało. Piękny region.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Uwielbiam takie miejsca! Bardzo fajne miejsce na urlop, ale jak widzę nie dla leniuchow! :D

    Pozdrawiam Kolorowo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatrycze, dla leniwych są plaże ;) :D Dziękuję za komentarz i pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Region Świętokrzyski jest bogaty w takie perełki, jak Chęciny.
    Poznałam go dość dobrze, bo moje pobyty w sanatorium w Busku Zdr. obfitowały w wycieczki w różne ciekawe miejsca.
    Teraz Chęciny wyglądają uroczo, ale pamiętam to miejsce z przed piętnastu laty, wtedy wyglądało to dużo gorzej.
    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za przypomnienie tego malowniczego miasteczka i ruin zamku działających na wyobraźnię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję Wilmo za komentarz :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. przepiękne widoki i cudowne miejsce do zwiedzania:) zapisuję na listę do odwiedzenia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, dla tych widoków warto się trochę potrudzić i pospacerować po górkach, pokonywać wejścia na wieże ;) Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Piękne zdjęcia. Musze się koniecznie kiedyś wybrać pozwiedzać. Teściowie chyba tam byli. Nie jestem pewna, muszę dopytać :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przypomniała mi się moja wycieczka do zamku w Chęcinach 😍 pięknie tam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek wydaje się blisko, ale nie jest lekko tam się dostać. Prawdopodobnie łatwiej wchodzi się z drugiej strony. Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Bardzo lubię się wspinać, zdobywać górskie szczyty. W woj. świętokrzyskim zwiedzałam też zamek w Krzyżtoporze. Polecam. Wiele zamków widziałam, ale ten zrobił na mnie ogromne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja tygodniowa wyprawa w świętokrzyskie nie pozwoliła na dotarcie do Ujazdu. Szkoda. To wielki zamek z wieloma zakamarkami, trasami do zwiedzenia. Ciągle jestem ciekawa świata, więc może jeszcze kiedyś tu wrócę. Dziękuję za komentarze :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Droga Mario!
    Przepiękna relacja z pobytu w Chęcinach. Oglądając Twoje przepiękne zdjęcia, odżył na nowo zbiór moich wspomnień. Widzę, że zauroczył Cię region Świętokrzyski. Ja też jestem nim oczarowana. W ubiegłym roku zaczęłam jego penetrację. Na wiosnę również odwiedziłam kilka ciekawych miejsc. Do skansenu w Tokarni wybieram się kolejny raz aby podziwiać krajobrazy malowane jesienią. Na zamku w Chęcinach byłam dwukrotnie. W 2010 roku a więc jeszcze przed rewitalizacją zamku i w 2015 zaraz po rewitalizacji. Pora aby odświeżyć swoje wspomnienia.
    Przesyłam Ci moc uścisków i pozdrowień:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Łucjo za komentarz :)
      Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń