Na Kasprowym Wierchu

wtorek, 20 października 2020

Nałęczów - uzdrowisko

 Nałęczów to małe miasteczko położone w powiecie puławskim nad rzeką Bystrą. Jest miastem uzdrowiskowym, znajduje się tu m.in. uzdrowisko klimatyczno-kardiologiczne. W Nałęczowie produkuje się "Nałęczowiankę" a w gminie Nałęczów  - "Cisowiankę". 





W II połowie XVIII wieku Stanisław Małachowski herbu Nałęcz, zbudował tu pałac i otoczył go parkiem. 
W tym pałacu przebywał i tworzył Bolesław Prus ( Aleksander Głowacki )


Przed pałacem na ławeczce siedzi sam autor m.in. "Lalki" , "Placówki", "Faraona". 



W Pałacu Małachowskich  utworzono Muzeum Bolesława Prusa. 


Szpital leczniczy i sanatorium





16 komentarzy:

  1. Niezwykłe miejsce, z pięknymi miejscami, ale są też takie, które potrzebują sporo pracy, pieniędzy i pomysłów do dalszej odnowy. Bo warto!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Ja zajrzałam do Nałęczowa będąc w Kazimierzu, a było to już kilka lat temu. Sądzę, że teraz tam jest o wiele ładniej. Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Byłam, ładnie tam duży park, nawet mam zdjęcie z Prusem na ławeczce.W muzeum nie byłam a widzę że trzeba było :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam na krótko tylko, bardzo dawno temu, dlatego z przyjemnością obejrzałam zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam tam raz, kilka lat temu odebrać Ślubnego z sanatorium.
    To był koniec czerwca, wielka susza wtedy była, trawa zupełnie wyschnięta, żadnych kwiatów, w porównaniu do zielonego i ukwieconego Buska bardzo smutnie się Nałęczów zaprezentował.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też byłam kilka lat temu. Może trafiłaś na zły rok ;) Na suszę też nie zawsze jest rada. W czasie suszy czasem wprowadza się zakaz używania wody do podlewania. Myślę, że w miastach uzdrowiskowych ( i nie tylko ) zmiany poszły na lepsze, i w Nałęczowie jest piękniej i bardziej dba się też o zieleń :)

      Usuń
  5. Bardzo lubię Nałęczów.
    Jest w nim taki - elegancki spokój...
    :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. ten wiatrak w muzeum autentyczny czy chinska podrobka ? ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam w planie pojechać w tym roku do Nałęczowa, tak turystycznie, ale nie udało się. Więc z przyjemnościa obejrzałam zdjęcia. Może w przyszłym roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczekamy pandemię i wyruszymy znów w Polskę. Mam taką nadzieję ;)

      Usuń