Na Kasprowym Wierchu

wtorek, 7 lipca 2020

Sanktuarium na Kujawach

Sanktuarium Maryjne w Ostrowąsie ( powiat Aleksandrów Kujawski ) jest jednym z najbardziej znanych miejsc kultu Maryjnego na Kujawach. Kult Maryjny związany jest z obecnością pochodzącego z XVII wieku obrazu Matki Bożej z Dzieciątkiem. U podstaw kultu Maryjnego w Sanktuarium w Ostrowąsie leży legenda podająca, że pasterka pilnująca bydła nad brzegiem jeziora Plebanka zauważyła na drzewie obraz Matki Bożej.Ponieważ zniszczony kościół nie nadawał się do liturgicznego użytku, obraz przeniesiono do Brzeźna leżącego po drugiej stronie jeziora. Stamtąd jak głosi legenda obraz "uszedł przez jezioro nocą w aureoli blasku i niezwykłego światła na pierwotne miejsce". Wówczas uznano, że Maryja dopomina się o Ostrowąs, jako miejsce swej obecności na Ziemi Kujawskiej.




Obraz od początku uznany jest za słynący łaskami i  otaczany czcią. W 1986 roku ówczesny prymas Polski kard.Józef Glemp dokonał aktu koronacji obrazu papieskimi diademami.






Na placu przykościelnym pobudowano Drogę Krzyżową z 20 stacjami.













8 komentarzy:

  1. Przejeżdżałam w pobliżu wiele razy! I nie znałam, bo ja nie z tej strony Kujaw pochodzę. Piękne, spokojne i zadbane miejsce. Świątynia równie piękna!
    Dzięki:)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Ładne sanktuarium i ten plac przy nim -pełno zieleni ❤

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie byłem tam,ale znam miejsce z opowieści niestety bez szczegółów dlatego dziękuję za wpis który dodał mi wiedzy. Pozdrawiam serdecznie 🙂

    OdpowiedzUsuń
  4. 3 lata tylko mieszkałam na Kujawach, dlatego nie znam tego miejsca! Dziękuję za wycieczkę! 🙂

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa historia i miejsce tez niezwykłe. Piękne figury na placu. Muszę się kiedyś wybrać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak tam czysto i elegancko i sanktuarium piękne, widać dobrego gospodarza.

    OdpowiedzUsuń
  7. No proszę, całkiem blisko ode mnie, a jeszcze tam nie byłam.Dziękuję za podpowiedź na pewno odwiedzę to miejsce w jeden z letnich weekendów :)

    OdpowiedzUsuń