Na Kasprowym Wierchu

czwartek, 21 listopada 2019

Zapraszam do Grudziądza

Grudziądz 95 - tysięczne miasto leżące po prawej stronie Wisły w województwie kujawsko-pomorskim. Przejeżdżam przez najdłuższy most drogowo-kolejowy w Polsce.  Most nosi imię Bronisława Malinowskiego sportowca i olimpijczyka, który w 1981 roku zginął w wypadku drogowym na moście.


To malowniczo położone miasto było ważnym ośrodkiem handlowym szczególnie zbożem, o czym świadczą spichrze stojące wzdłuż Wisły.
Spichrze pięknie się prezentują od strony drugiego brzegu Wisły.
 Nie mam takiego zdjęcia, ale skopiowałam jedno ze strony Informacji Turystycznej miasta Grudziądza aby Wam pokazać. 



Spichrze po lewej stronie 



Brama Wodna to jedyna zachowana brama miejska. To fragment murów miejskich. Zbudowana w XIV wieku aby umożliwić przejście  i wjazd w kierunku zamku krzyżackiego, położonego wyżej. Nie tylko do zamku, ale też do miasta. Zamykana była broną ( kratą). W połowie XVII wieku brama spaliła się, została odbudowana, ale w czasie II wojny została zniszczona. Odbudowano ją w latach 1953-1955.


Po prawej stronie na wzgórzu stoi dawny klasztor Benedyktynek. Obecnie mieści się tu muzeum.



Rzeźba Fliska. Dawniej flisacy spławiali Wisłą różne towary.


Obok pomnika flisaka umieszczono tabliczki z nazwami ul. Grudziądzkiej, które były lub są umieszczone w innych miastach w Polsce i Europie.





Pomnik ułana z dziewczyną.
"Bo w sercu ułana, gdy je położysz na dłoń na pierwszym miejscu panna, przed panną tylko koń"
Autorem tych słów jest Bolesław Wieniawa - Długoszowski, generał WP, osobisty adiutant J.Piłsudskiego, znany z umiłowania kobiet i koni. (wikipedia)

Dla upamiętnienia przedwojennej działalności Centrum Wyszkolenia Kawalerii w 2008 roku podczas XX Zjazdu Kawalerzystów II RP, odsłonięto pomnik ułana, na którym umieszczono fragment wiersza generała.

Ratusz


Budynek dawnego kolegium jezuitów, zbudowany w XVII wieku dla sprowadzonych do Grudziądza jezuitów. Od 1897 roku pełni rolę Ratusza.







Rynek





Barokowy kościół p.w. św Franciszka Ksawerego z XVII wieku. Fundatorami byli Jezuici, J.Działyński starosta, Tomasz Działyński wojewoda. Budowa kościoła trwała z przerwami (wojny szwedzkie) od 1648 do 1723 roku.

12 komentarzy:

  1. Znam Grajdołek jak własną kieszeń. 5 lat dojeżdżałam do technikum chemiczno - elektrycznego. Tam przeżyłam swoją pierwszą młodzieńczą miłość. Tam mieszkali moi Rodzice i tam są ich groby. A teraz bardzo często odwiedzam mego Brata.

    OdpowiedzUsuń
  2. Musze przyznać, ze miejsce ma swój urok. Może kiedyś uda mi się zwiedzić. Strasznie podoba mi się ta rzeźba-fontanna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio miasta bardzo się zmieniają na lepsze. Grudziądz zamieszkuje 95 tys. mieszkańców. Byłam tu tylko raz i na pewno nie wszystko zobaczyłam. Może kiedyś w jakiś letni miesiąc jeszcze tu zawitam :)

      Usuń
  3. Lubię takie miasta. Piękna architektura, zwłaszcza z czerwonej cegły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauważyłam w wielu miastach budynki Poczty Polskiej właśnie z czerwonej cegły, trwałe budynki, bo z XIX wieku.

      Usuń
  4. Ze zdjęć wynika, ze to sympatyczne, bardzo zadbane i czyste miasto.
    Jak zobaczyłam w tytule postu "Grudziądz", to od razu pomyślałam sobie - Fusilka się ucieszy, bo ma słoność do tego miasta;).
    No i mój ojciec często wspominał o Grudziądzu, bo jakiś czas był związany z Centrum Wyszkolenia Kawalerii.
    Ja nigdy w Grudziądzu nie byłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przez swojego ojca w jakiś sposób miasto jest Ci znane. Może kiedyś pospacerujesz grudziądzkimi śladami taty?

      Usuń
  5. Atrakcyjne miasto, z wieloma zabytkowymi miejscami! Jeszcze tam nie dotarłam, ale miasto czeka na swoja kolej:)))

    OdpowiedzUsuń