Na Kasprowym Wierchu

niedziela, 4 sierpnia 2019

Megality w kujawsko-pomorskim

Sarnowo to wieś nieopodal Izbicy Kujawskiej ( kilka kilometrów na północ od Izbicy). Tu w lasach ( dobrze oznakowany dojazd ) znajdują się grobowce sprzed 5,5 tys. lat, czyli z okresu neolitu. Wydłużone grobowce z ogromnych głazów, przykryte potężnym wałem ziemnym, tworzą cmentarzysko objęte obecnie ochroną prawną. Utworzono tu rezerwaty archeologiczne.
















Niżej megality w Wietrzychowicach. Tu utworzono Park Kulturowy, w którym można zobaczyć kilka grobowców.



















Zawieszone na sosnach kłody drewna to barcie.

8 komentarzy:

  1. A byłaś w Odrach koło Czerska ( woj.Pomorskie), zwanym polskim Stonehenge, lub Leśnie za Brusami, gdzie znajdują się kurhany i groby skrzynkowe z epoki brązu?
    Jak nie, to zapraszam. Mogę robić za przewodnika! ;-))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Odrach nie byłam. Może kiedyś? Dziękuję za propozycję :) Będę pamiętać :)

      Usuń
  2. Tam jeszcze nie dojechałam, ale nasze Muzeum Okręgowe w Koninie bierze udział w ich odkrywaniu na terenie Wielkopolski. Powstał nawet bardzo ciekawy film o megalitach. Jest na youtube: Megality historia sprzed 5500 lat. Polecam i pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Wietrzychowic trafiłam po obejrzeniu w TV filmu. Później też trochę czytałam w internecie. Już po wycieczce do Sarnowa i Wietrzychowic oglądałam filmiki na YouTube. Dzięki i pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Znaleziono coś w tych grobowcach? We mnie zawsze duch Indiany Jones'a żywy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "W grobowcu 5 znaleziono szczątki dwóch mężczyzn, na których czaszkach zachowały się ślady trepanacji. Młodszy, w wieku ok. 35 lat, przeżył czterokrotną trepanację, dla starszego (ok. 50 lat) jednorazowa operacja również zakończyła się pomyślnie".
      Niżej znajdziesz więcej informacji:
      Znali się na medycynie
      Kujawskie megality

      Usuń
  4. To dopiero niezwykłe cmentarzysko. Będę musiała się tam kiedyś wybrać :)

    OdpowiedzUsuń