Na Kasprowym Wierchu

środa, 4 maja 2022

W wieży ciśnień

 



Bydgoskie Muzeum Wodociągów składa się z dwóch części Wieży Ciśnień i Hali Pomp.
Dziś pokażę ekspozycje wieży ciśnień.

W 1900 roku uruchomiono w Bydgoszczy nowoczesne wodociągi.  Niedawno zwiedziłam znajdującą się na wzgórzu przy ulicy Filareckiej,  45 metrową wieżę ciśnień, która działała aż do roku 1990. Wodę czerpano ze złóż wodonośnych w Lesie Gdańskim przy pomocy pomp ssąco-tłoczących, napędzanych silnikami gazowymi, przetłaczana była do wieży.  Dzięki wieży wodę dostarczano do każdego budynku mieszkalnego, użyteczności publicznej i przemysłowego. Żeby jednak tak się stało, zamontowano w niej pojemnik o objętości 1260 m3, w którym gromadzono wodę w okresie minimalnego poboru, żeby w godzinach szczytu jej nie zabrakło. Wieża utrzymywała właściwe ciśnienie. 


Drewniana studnia z XIV wieku

Drewniana studnia z XIV wieku


Szondy/ nosidło/szundy ...w zależności od regionu


Beczka woziwody, którą woziwoda dostarczał wodę do mieszkań w XIX wieku i na początku XX wieku. 



Zgromadzono liczne wodomierze,  


sposoby łączenia rur,

Drewniana rura wodociągowa z tulejami łączącymi,  XV i XVI wiek.




Gliniane rury XIV, XV w.



Wanna lata 50 XX wieku i piecyk łazienkowy do podgrzewania wody lata 30 XX wieku.











Wanna żeliwna kafelkowana i piecyk łazienkowy do podgrzewania wody.


Łazienkowe piecyki do podgrzewania wody 



Mosiężne baterie łazienkowe lata 20 i 30 XX wieku.


Wanna cynowa wyprodukowana we Lwowie, koniec XIX wieku.

Lampy Davy'ego używane do sprawdzania zawartości tlenu w powietrzu w studzienkach kanalizacyjnych, lata 60. XX wieku.

Zastanawiam się czy ktoś z Was kojarzy niektóre 
 przedmioty tu pokazane. 
Pamiętacie ?

11 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa ekspozycja!
    Zależy co rozumiesz pod pytaniem "rozpoznajecie, pamiętacie"?
    Rozpoznaję wszystko, ale już żyłem w epoce gazowych podgrzewaczy. Choć takie retro baterie mam teraz u siebie w domu.

    Z drugiej strony nadal mam instalację by wodę do kąpieli grzać z pieca CO, opalając go np. gałązkami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz:) Ja kilka przedmiotów pokazanych muzeum pamiętam z dzieciństwa. Np. nosidła do wody. U mnie się nie używało, ale widziałam jak inni nosili. W szkole, do której chodziłam jako małe dziecię były miski i dzbanki na wodę, a wodę pompowano z tzw. pompy. Na tarce moja Mama robiła pranie. To były dawne czasy.

      Usuń
  2. Byłam tam w 2016r. i Chętnie jeszcze kiedyś się wybiorę ;) Fajne muzeum!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Alicjo za komentarz. Mnie się też podobało :)

      Usuń
  3. Piękna architektura, oglądanie jej to wielka przyjemność. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniała relacja i doskonałe zdjęcia. Bardzo interesujące miejsce, wiele fantastycznych eksponatów. Chętnie bym go zobaczyła.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Łucjo za komentarz. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Byłam kiedyś w podobnej wieży w niemieckim Lüneburgu. Zbiory muzealne też podobne, prototypy pralek i pierwsza wersja proszku Persil. Moja babcia miała w piwnicy starą Franię i ten przyrząd to wyrzymania tudzież magiel też. Lubiłam nim kręcić i babcia zawsze się bała, że sobie wkręcę palce 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te zgromadzone w muzeum eksponaty mogą stanowić ciekawostkę dla zupełnie młodych ludzi, którzy nie zdążyli ich zobaczyć u swoich przodków. Dla mnie ciekawostką były nigdy nie widziane podgrzewacze wody w łazienkach.

      Usuń
  6. Piękne miejsce uwielbiam takie stare konstrukcje.

    OdpowiedzUsuń