Na Kasprowym Wierchu

sobota, 12 czerwca 2021

Dwie godziny w Obserwatorium Astronomicznym

DZIECI PANA ASTRONOMA

Przy ulicy Astronomów,

w jednym z bardzo wielu domów,

mieszkał sobie razem z żoną

roztargniony pan Astronom.

W domu nie widziało go się,

bo wciąż błądził po Kosmosie.

Przez ogromne teleskopy,

których zresztą miał na kopy,

przez soczewki i lunety

badał gwiazdy i planety.

                     W. Chotomska

Zawsze chciałam zobaczyć ten ogromny radioteleskop. W ostatniej chwili  przeczytałam o takiej możliwości. Można było zarezerwować miejsce, dla  indywidualnych zwiedzających. W taki to sposób 3 czerwca znalazłam się w Piwnicach. Na parkingu grupa 40 osób spotyka się z przewodnikiem, którym był sam profesor UMK dr hab. Andrzej Strobel.   

Drugim przewodnikiem był młody pan astronom ( nazwiska nie pamiętam ).    

            

 Piwnice to wieś położona w niedalekiej odległości od Torunia. To tu  w 1947 roku  budową pawilonu obserwacyjnego z obrotową kopułą  o średnicy 5 metrów zapoczątkowano powstanie obecnego  Obserwatorium Astronomicznego UMK.  Pierwszy pawilon powstał dzięki staraniom prof. Władysława Dziewulskiego i prof. Wilhelminy Iwanowskiej. W tym samym roku Harvard College Observatory  w Cambridge w USA   podarował tworzącemu się obserwatorium 8 calowy teleskop Drapera. 

Na  pozyskanym terenie w Piwnicach zbudowano główny budynek , w którym znalazły miejsce m.in. pracownie naukowe, biblioteka, pokoje noclegowe dla astronomów.

Z biegiem lat budowano kolejne pawilony, w których pojawiły się teleskopy o średnicy 60 cm i o średnicy 90 cm.

Obecnie prowadzi się badania wykorzystując radioteleskopy. W Piwnicach można zobaczyć dwa radioteleskopy, mniejszy o średnicy 15 metrów i większy o średnicy 32 metry. Ten większy jest największym radioteleskopem w Europie Środkowej.

Obserwatorium  otoczone jest pięknym parkiem z mnóstwem starych drzew, pachnących bzów i kolorowych azalii.

Obserwatorium udostępnione jest do zwiedzania. 











Pierwszy zabytkowy już, odrestaurowany teleskop Drapera









Dar Nauki i Polonii kanadyjskiej ( 1974 r. )dla UMK, teleskop szczelinowy  G.A. Bradley'a  i E.H. Richardsona.












Radioteleskop o średnicy  15 m został oddany do użytku w 1979 roku.

Niżej radioteleskop o średnicy 32 metrów







Niżej link do jednego z bardzo ciekawych wykładów astronoma, profesora  A. Strobla. Warto posłuchać :) to tylko 31 minut :)


22 komentarze:

  1. Mój syn ma lekkiego hopla na punkcie astronautyki, a sama też chętnie skorzystałabym z takiej możliwości, żeby pobyć w obserwatorium.
    Na razie podglądam las i zwierzęta przez lornetkę.:))
    Pozdrawiam Cię wiosennie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myśmy byli na zwiedzaniu całości, ale o godz. 20. odbywają się obserwacje nieba, pokazy.. Ciekawa dziedzina dla pasjonatów.
      Ja zaspokoiłam swoją ciekawość i to mi wystarczy. Chociaż były by ciekawe nocne obserwacje.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Ciekawa rzecz. Przez ostatnie lata często oglądałam niebo przez teleskop. Na tle tarczy księżyca przelatywały małe ciała niebieskie, nie wiem jak się nazywają, ale niesamowite uczucie. Tak samo oglądać pierścienie saturna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy krok wtajemniczenia masz już za sobą ;)
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. W Toruńskim Obserwatorium nie byłam. Za to byłam w Grudziądzkim, przy okazji kolejnego zjazdu absolwentów TChiEl! Oglądać nieboskłon z gwiazdami tuż nad własna głową, wrażenie bezcenne!

    OdpowiedzUsuń
  4. Warto się wybrać do takiego obserwatorium :D Zawsze to jakieś nowe doświadczenie :D Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba spełniać swoje marzenia, nawet te małe ;)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Nie byłam w Toruńskim Obserwatorium. Warto odwiedzać takie miejsca. Może kolejnym razem gdy będę w Toruniu, dotrę i tam...
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grunt to dobra organizacja wyjazdu i wszystko się uda.
      Serdecznie Cię pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Oglądałam kiedyś niebo przez taki mały teleskop, ale w takim dużym obserwatorium nigdy nie byłam, a to ładne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  7. sprzet jakby nieco lepszy niz mial na obrazie Matejki inny z torunskich astronomow ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tam astronom rozmawiał z Bogiem, sprzęt nie był mu potrzebny ;)

      Usuń
  8. Nie dość, że wspaniałe Obserwatorium ... to jeszcze usytuowane w pięknym miejscu.
    Wykładu posłucham z pewnością.
    Byłam kilka lat temu w Obserwatorium Astronomicznym w Olsztynie - nigdy nie zapomnę tego pobytu.
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Fantastyczne! Szkoda, że nie byłaś tam w nocy, żeby to wszystko ZOBACZYĆ!!! Byłam dawno temu w obserwatorium w Montrealu, ale też w ciągu dnia. A ciekawostka dot. obserwatorium w Montrealu - przed budynkiem stoi pomnik Mikołaja Kopernika, ale i tak niewielu wie, kto to był. :) Przytulaski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie uśmiecha mi się jechać nocą. Wystarczy. Kopernik ? Ja myślę, że ciekawscy z Montrealu i nie tylko zaglądają do Wikipedii.
      Pozdrawiam Cię serdecznie :)

      Usuń
  10. Kiedys uwielbiałam odwiedzać takie miejsca ❤

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawe miejsce odkryłaś! I ładnie zagospodarowane. Studiowałam w Toruniu, ale o Piwnicach nie słyszałam, więc odrobiłam zaległości.
    Fajna wyprawa, dzięki:)))

    OdpowiedzUsuń