Na Kasprowym Wierchu

poniedziałek, 20 stycznia 2020

Na Starym Mieście w Krakowie,

Kiedyś moja Mama mi śpiewała, teraz ja śpiewam moim małym wnukom. Starszy umie i czasem sobie zaśpiewamy tańcząc walczyka :)

Wyleciał ptaszek z Łobzowa
Usiadł na rynku Krakowa
Asa ta da rasa, asa ta da rasa
Usiadł na rynku Krakowa 

A na tym rynku w Krakowie
Domy stanęły na głowie
Asa ta da rasa, asa ta da rasa
Domy stanęły na głowie

I zatańczyły: raz, dwa, trzy, 
A ptaszek siedzi i patrzy
Asa ta da rasa, asa ta da rasa
A ptaszek siedzi i patrzy

A kiedy się już napatrzył
To sam zatańczył: raz, dwa, trzy,
Asa ta da rasa, asa ta da rasa
To sam zatańczył: raz,dwa,trzy

Łobzów to obecnie osiedle należące do dzielnicy Krowodrza. Do  maja 2006 roku Łobzów był dzielnicą. 


Badania archeologiczne na Rynku trwały 5 lat, a ich efektem jest podziemna wystawa. Krakowski Rynek wytyczony został w XIII wieku zawsze był i jest centrum miasta. Jak wyglądał w średniowieczu ? 
Szlak  turystyczny  po podziemiach Rynku
pokazuje nam jak wyglądało życie codzienne. Przejdziemy kamiennymi i ceglanymi murami piwnic dawnych obiektów handlowych. Zachowały się też fragmenty brukowanych ulic. Zobaczymy tu również  średniowieczne narzędzia, zabytkowe monety, używane ponad 600 lat temu przybory higieniczne, gliniane figurki, ozdoby. Zobaczymy oryginalne fundamenty chat z przełomu XII i XIII wieku wieku oraz rekonstrukcje warsztatów złotnika i kowala. Będąc w Krakowie warto przeznaczyć 1 godziną na wędrówkę po średniowiecznym Rynku Krakowa. Wejście znajduje się w Sukiennicach.












Plac Szczepański powstał w XIX wieku w miejscu kościoła św.Szczepana. Początkowo mieściło się na nim wielkie targowisko, od II połowy XX wieku był tu parking. W 2010 roku plac zmodernizowano, wybudowano podświetloną grającą fontannę. Za fontanną widoczny jest Pałac Sztuki, w którym mieści się galeria. Budynek został wzniesiony w latach 1898-1901. Obok, na rogu Jagiellońskiej i pl.Szczepańskiego stoi okazały budynek Narodowego Teatru Starego im.Heleny Modrzejewskiej. Teatr istnieje w tym budynku od 1799 roku ( kilkanaście lat wcześniej przedstawienia odbywały się przy Rynku). 








Kościół Św.Św. Piotra i Pawła jest najstarszym barokowym kościołem w Krakowie. Został wzniesiony na miejscu gotyckiej świątyni, która spaliła się w 1455 roku. Budowę kościoła rozpoczęto  w 1596 roku, jednak na skutek błędów budowlanych rozebrano wzniesione mury i pogłębiono fundamenty. Dopiero budowniczy króla Zygmunta III Wazy w latach 1605-1619 doprowadził budowę do końca.  Kościół wzniesiony jest na planie krzyża łacińskiego, a zamiast bocznych naw wybudowano szereg kaplic. Przed wejściem do kościoła, na kamiennym murze stoi dwanaście figur apostołów. W krypcie kościoła spoczywa Piotr Skarga nadworny kaznodzieja Zygmunta III Wazy.















Niżej kościół św.Andrzeja 


14 komentarzy:

  1. jak juz jestemy przy poetyckiej tworczosci poswieconej miastu Krakow nie moze zabraknac mistrza Sztaudyngera:

    'Gołębiami brukowany Kraków,
    g*wno ma z tych ptaków '

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda.Gołębie są pewnym obciążeniem dla miasta. Niszczą odchodami piękne zabytki.Podobne problemy ma wiele innych miast. Czytałam, że urzędy miast zatrudniają sokolników. Sokoły przeganiają gołębie.

      Usuń
  2. W Krakowie byłam dawno temu. Dziś jest mi już dużo trudniej ruszyć się w taką podróż, toteż Twój blog jest dla mnie formą wędrowania wirtualnego. Pozdrawiam. Maria.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno nie było mnie w Krakowie. Mam tam rodzinę, więc jako dziecko bywałam tam częściej. Przepiękne miasto, bardzo klimatyczne, wyjątkowe i tajemnicze. Wspaniała podróż, cudowny wpis i fenomenalne zdjęcia :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
  4. Podziemna trasa szczególnie ciekawa, fajny pomysł jej twórców na pogłębianie historii miasta. Musze zapamiętać!
    Dzięki, zasyłam pozdrowienia:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z trasy podziemnej miałam więcej zdjęć, ale nie mogę ich odnaleźć. W trakcie zwiedzania słychać targowe przekupki, jadące wozy i wiele innych odgłosów. Warto ją zwiedzić. Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Kiedyś, służbowo bywałam w Krakowie bardzo często.
    Od kiedy jestem emerytką nie odwiedziłam Krakowa ani razu.
    Ale w tym roku mamy w planie rodzinną wycieczkę do Krakowa, oby więc plany się nie posypały...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to cóż, życzę aby plany się ziściły. Pozdrawiam Cię :)

      Usuń
  6. Takie rzeczy pod rynkiem?
    "Po rynku, po wielkiemu rynku,
    Wieżu Mariacku, hejnału, kwiaciarku,
    Gołębiu i piwnicu,
    Na ulicach Krakowa
    Jest dorożka i konik,
    Też by wiersz napisał –
    Taki jest natchniony!
    Tu poezja, tam proza,
    Z pieśnią rynek dnieje,
    Wszędzie świeci słońce,
    A na Brackiej leje."
    "Kamień duchem kwitnący,
    Dusza staropolska,
    Nie ma Mickiewicza,
    Za to jest Szymborska,
    Każdy ma nad sobą
    Poetycką zorzę,
    Hejnał, Turnau, Stuhr,
    Tu śpiewać każdy może!"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maciej Stuhr jest niesamowity. Słyszałam, śpiewał kiedyś "Krakosza" z jakimś kabatetem. Szkoda, że tak mało go widać w telewizji, ale co tam, zawsze można posłuchać i obejrzeć na youtube. Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Świetne zdjęcia :D Tej piosenki nie znałam, ale tekst idzie szybko zapamiętać :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Doris :) Rozumiem, że już piosenkę opanowałaś :D ;)
      Pozdrawiam :)

      Usuń