Na Kasprowym Wierchu

niedziela, 25 sierpnia 2019

Kletno - stara kopalnia uranu

Stara kopalnia uranu znajduje się w Kletnie w powiecie kłodzkim. W okresie średniowiecza tereny w pobliżu Kletna były penetrowane w poszukiwaniu rud. Wydobywano wówczas surowce do wytopu żelaza, srebra i miedzi. W 1948 roku radzieccy geolodzy badając aktywność hałd w pobliżu Kletna, stwierdzili podwyższoną ich aktywność. W tym samym roku rozpoczęto eksploatację rud uranu z hałd i starych sztolni. Wydobyto łącznie 20 ton uranu. Kopalnia działała niedługo, bo tylko w latach 1948 - 1953. Później, do roku 1958 pozyskiwano fluoryt. W 2002 roku w miejscu poszukiwawczej sztolni pozbawionej złóż rudy uranowej oficjalnie otwarto podziemną trasę turystyczną. Zanim jednak ją udostępniono, została dokładnie zbadana pod względem bezpieczeństwa radiologicznego. Trasa ma 200 metrów. Podczas jej przemierzania można zobaczyć atrakcyjne wystąpienia miejscowych minerałów: fluoryt, kwarc.Podziemna trasa turystyczna czynna jest codziennie  w godzinach od 9.00 do 17.00. Czas zwiedzania z przewodnikiem wynosi 45 minut. Wejścia co 30 minut. Temperatura w sztolni: 7 * C. 
Parking bezpłatny.





















10 komentarzy:

  1. W Kletnie zwiedzałam Jaskinię Niedźwiedzia, nie wiedziałam, że ma też inne atrakcje do zaoferowania.
    Fajne miejsce, dzięki! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałaś szczęście, bo żeby tam wejść należy wcześniej zarezerwować bilety. Ja tego nie zrobiłam i trochę mi szkoda, bo już drugi raz nie wybiorę się do Kotliny Kłodzkiej. Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. W Kletnie nie byłam ale dzięki twoim zdjęciom można zaplanować podróż do tego miejsca

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze że udostępnili dla zwiedzających, bo ciekawe miejsce a dzięki Twoim zdjęciom, tak jakbym tam była. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię zwiedzać kopalnie i jaskinie, mają swój klimat :) W Kletnie byłam dość dawno :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Byłam zimą w 2019r. Wtedy wyjechałam z domu i okazało się, że w Kletnie pogoda była całkiem inna i sroga zima z zaspami, podczas gdy u mnie ani grama śniegu :D Kopalnia super miejsce!

    OdpowiedzUsuń