Na Kasprowym Wierchu

czwartek, 25 czerwca 2020

Płowce


Płowce - to  mała wieś na Kujawach, miejsce bitwy wojsk krzyżackich i polskich jaka miała miejsce 26 września 1331 roku. Władysław Łokietek zaatakował część wojsk krzyżackich, które powracały z wyprawy na ziemię łęczycką i Kujawy. Po południu na pola bitwy dołączyły główne siły krzyżackie i zaatakowały polski obóz. Bitwa popołudniowa toczyła się ze zmiennym szczęściem dla obu stron. Przed zmierzchem dołączyły następne oddziały krzyżackie.  W starciu z nowym oddziałem krzyżackim wojska Łokietka odniosły sukces, biorąc do niewoli dowodzącego nim komtura Bałgi Henryka Reuss von Plauen, oraz 40 braci-rycerzy i wielu innych znaczniejszych rycerzy. Krzyżakom udało się jednak w końcu odbić tabory, w związku z czym król Łokietek wobec zapadających ciemności nakazał powolne wycofanie się z pola bitwy. Krzyżacy po bitwie zachowali przy życiu 100 najcenniejszych polskich jeńców, resztę mordując. W bitwie miało zginąć kilka tysięcy rycerzy po obu stronach, z których większość stanowili Krzyżacy. Zmarłych pochował biskup włocławski. Bitwa uniemożliwiła połączenie się wojsk krzyżackich z wojskami czeskimi współdziałanie mogło doprowadzić do upadku zjednoczonego 
Królestwa Polskiego.
W 1933 roku w Płowcach powstał 20 - metrowy kopiec, który w czasie II wojny został zniszczony. W 1961 roku ( w ramach obchodów 1000 - lecia Państwa Polskiego ) w miejscu bitwy wzniesiono pomnik i symboliczny cmentarz poległych rycerzy. Walki rycerzy polskich pod Płowcami zostały upamiętnione  na Grobie Nieznanego Żołnierza w Warszawie napisem na jednej z tablic:" Płowce 27 IX 1331"













20 komentarzy:

  1. Lubię tę historię, ogólnie rajcują mnie tamte czasy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jako uczennica nie lubiłam historii. Dla mnie była nudna a mitologia bez sensu. Jako osoba już w starszym wieku nadal nie lubię mitów, ale historię szczególnie Polski trochę lubię ;) Tylko pamięć już nie ta.

      Usuń
    2. Moje lubienie historii zależało od epoki jaką omawialiśmy. Starożytność i średniowiecze były O.K., a potem moje zainteresowanie zaczynało spadać. Najgorzej było z czasami wojennymi i międzywojennymi.
      Jeśli chodzi o pamięć, to polegam wyłącznie na notatkach. ;)

      Usuń
  2. Byliśmy z Rodzicami na tej uroczystości w 1966r. Prawie nic z tego nie pamiętam,prócz ogromnych tłumów, dużo flag i wojska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponad 50 lat upłynęło, a jednak coś w Twojej pamięci zostało.
      Jak tam miewa się kolanko? Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Tam jeszcze nie dojechałam, więc cieszę się, że przybliżyłaś mi to miejsce. Kolejne ważne miejsce na mapie naszej historii. Dzięki, pozdrawiam serdecznie 🥰

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że i tu kiedyś trafisz.Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Nigdy tam nie byłam, ale chciałabym odwiedzić to miejsce :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Miło się czytało 🙂 niestety nigdy t nie byłem

    OdpowiedzUsuń
  6. sporo mozna sie dowiedziec z Twojego bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. To Władysław Łokietek późniejszy król Polski jest sprawcą rozpoznawalności tej małej kujawskiej wsi. Dzięki:)

      Usuń
    2. Historia zawsze zdobi najbardziej urokliwe miejsca :) Dobrego weekendu :)

      Usuń
  8. Płowce ... co nieco świta w głowie o tej bitwie.
    Wstyd, ze tak mało zostało w głowie z lekcji historii.
    Usprawiedliwieniem może być fakt, ze te lekcje odbywały się ponad sześćdziesiąt lat temu.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, wiele się zapomina. Nie jesteśmy historyczkami.Pozdrawiam, dobranoc :)

      Usuń
  9. O bitwie pod Płowcami słyszałam, jak każdy kto się choć trochę historią interesuje. Natomiast jak miałam umiejscowić wieś Płowce na mapie to już miałam problem, na szczęście internet pomógł.
    Cieszę się że dzięki Tobie mogłam poznać miejsce bitwy.
    Mam nadzieję, że kiedyś będzie mi dane tam pojechać, przy okazji jakiejś wycieczki.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne są takie objazdowe wycieczki. Wiele można zwiedzić. Pozdrawiam :)

      Usuń